Olssons Fiske - Garanti, reklamation och service
  • Suverän service
  • Stort sortiment
  • Leverans 1-3 dgr*
  • 30 dgr ånger- & bytesrätt*
  • Fri frakt >1.500 kr
  • Lägsta ordervärde: 300 kr exkl. frakt
  • Fraktavgift 69 kr tillkommer, fri frakt vid köp över 1.500kr*
  • Eventuella rabatter dras av i kassan
Flytoveraller Rapala Wobbler Ron Thompson noeprenvadare

Garanti, reklamation och service

Olssons Fiske tillämpar Distanshandels- och Konsumentköplagen vid garanti-, reklamations- och serviceärenden. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att du upptäckte felet.

Olssons Fiske utfäster ett års generell tillverknings- och produktionsgaranti. På vissa produkter erbjuds längre garantitider beroende på tillverkarens/leverantörens utfästelser. För att garantin ska vara giltig ska varan ha hanterats i enlighet med tillverkarens föreskrifter och kan anses som normalt för produkten. Garantiåtagandet gäller inte om produkten brukats på ett felaktigt sätt. Kvitto eller annat dokument som kan styrka att varan är köpt och betald hos Olssons Fiske gäller som garantibevis. Spara därför alltid ditt kvitto/faktura under hela garantitiden.

Fel som visar sig inom sex månader från inköpsdatum anses vara fel som fanns när varan köptes, om inte Olssons Fiske kan bevisa annat. Fel som visar sig senare, är det köparen som ska bevisa att felet fanns när varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller onormal användning.

Skadat gods / Transportskada

När reklamationen rör skadat gods eller transportskada så är det bäst om mottagaren reklamerar själv, eftersom hon eller han har det skadade godset. Avsändaren, i detta fall Olssons Fiske, ansvarar för att godset har paketerats på rätt sätt.

Om godsets emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. Observera att du inte kan reklamera skadat gods direkt till utlämningsstället eller chauffören. All reklamation måste ske via telefon, e-post eller registrering på PostNords hemsida.

Läs om hur du reklamerar skadat gods eller en transportskada »

Viktigt att tänka på innan du skickar en vara för reklamation!

Spön

Om spöet gått sönder vid normal användning gäller 1 års garanti.

  1. Kapa den trasiga delen ca 15 cm (gäller även vid fel i spöets bottendel).
  2. VIKTIGT! Var noga med att bifoga spöets holk-del med din reklamation. Den behövs för inpassning av den nya delen.

    Klicka här för att se en kortfilm om hur du ska reklamera ett spö >>
Rullar
  • Spola av eventuell lina från rullen om du vill behålla den, annars skickas den inte med om du får en ny rulle.
Marinelektronik
  1. Om enheten inte startar behöver du kontrollera att den med säkerhet inte kan ta emot ström. Detta gör du genom att koppla den till ett 12 Volt bilbatteri. Vid felaktigt inskickade produkter debiteras alla fraktkostnader.
  2. Kontrollera att rätt mjukvaruversion finns installerad på din enheten genom att besöka tillverkarens hemsida/supportsida.

Så returnerar du en vara till Olssons Fiske vid reklamation!

  1. Kontakta ALLTID vår Kundservice och begär ett ärendenummer för din reklamation.
  2. Fyll i reklamationsblanketten och bifoga i din retur tillsammans med kopia på faktura eller kvitto från inköpstillfället. Glöm ej ange ditt ärendenummer. Blanketten finns att ladda ner här från vår webshop, klicka här »
  3. För att undvika ytterligare skador på defekta varor i transporten är det viktigt att du emballerar varan väl. Fellevererade varor ska returneras till Olssons Fiske i väsentligt oförändrat skick och i sin originalförpackning (ingen tejpning eller dylik hantering får ske på originalförpackningen, den måste också vara i oförändrat skick).
  4. VIKTIGT! Om du återanvänder gammalt emballage till din retur, där det redan finns en fraktsedel påklistrad, måste du antingen klistra över den med den nya fraktsedeln (om du mottagit en sådan från oss) alt. stryka över den gamla fraktsedeln med en tush- eller bleckpenna.
  5. Lämna in din försändelse till ditt närmaste postombud. Begär ALLTID ett inlämningskvitto och spara det om eventuella problem skulle uppstå under transporten till Olssons Fiske.
  6. När vi har tagit emot och godkänt din reklamation, kontaktar vi dig (i första hand via e-post). Eventuell fellevererad vara byts ut och ny vara skickas till dig omgående, förutsatt att varan finns hemma i vårt lager. Tänk på att du som kund själv får stå för fraktkostnaderna om ärendet gäller ett handhavandefel, d. v. s. ej reklamation.