Olssons Fiske - Köpvillkor
  • Suverän service
  • Stort sortiment
  • Leverans 1-3 dgr*
  • 30 dgr ånger- & bytesrätt*
  • Fri frakt >1.500 kr
  • Lägsta ordervärde: 300 kr exkl. frakt
  • Fraktavgift 69 kr tillkommer, fri frakt vid köp över 1.500kr*
  • Eventuella rabatter dras av i kassan
Klarna Flytoveraller Rapala Wobbler Ron Thompson noeprenvadare

Olssons Fiske köpvillkor

§1. Godkännande av köpvillkor

1.1 När kunden beställer en vara hos Olssons Fiske AB, ska kunden på eget ansvar läsa igenom och godkänna köpvillkoren, oavsett om beställningen görs via fysiskt köp, telefon, e-post eller direkt via vår webshop på olssonsfiske.se. 

1.2 Köpvillkoren på olssonsfiske.se innefattar även försäljningsvillkor och leveransvillkor.

§2. Bolagsinformation

2.1 olssonsfiske.se bedrivs juridiskt av Olssons Fiske AB med organisationsnummer SE556246-3082. Företaget innehar F-skattsedel och följer svensk lagstiftning. VAT-nummer: SE556246308201.

2.2 Högsta kreditvärdighet

Olssons Fiske har tilldelats AAA-ranking av Bisnode Kredit för högsta kreditvärdighet. En exklusiv utmärkelse som endast innehas av knappt 5 % av alla Sveriges företag.

2.3 Kontaktuppgifter

OLSSONS FISKE AB
Mariestadsvägen 27
543 35 TIBRO

Tel:0504-135 18
E-post:info@olssonsfiske.se

§3. Allmänna villkor

3.1 Olssons Fiske tillämpar såväl Distans- och hemförsäljningslagen som Konsumentköplagen. Med kund avses en fysisk person.

3.2 Kunden måste vara 18 år för att handla hos Olssons Fiske AB. Personer som är under 18 år kan beställa i godkänt samråd med dennes målsman. Olssons Fiske AB ansvarar ej för beställningar genomförda av minderåring utan målsmans samtycke. Lägsta ålder vid köp av knivar och luftvapen är 18 år.

§4. Beställning

4.1 Beställning av Olssons Fiskes produkter kan göras i vår webshop (olssonsfiske.se), via e-post eller via telefon. Inkommande beställning besvaras med en orderbekräftelse via e-post. Beställning är bindande från Olssons Fiskes sida först efter att vår manuella orderbekräftelse erhållits av kund. Olssons Fiske förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar från kund anses bindande. Har kunden genomfört en beställning av misstag måste kunden därför kontakta Olssons Fiske omedelbart för att häva köpet.

4.2 Notera: Olssons Fiske är, i regel, snabba på att leverera beställningar. PostNord har dock ändrat liggtiden till 14 dagar, därefter returneras försändelsen till Olssons Fiske. Kunden får dock stå för alla omkostnader.

4.3 Komplettera order

Du kan lägga till produkter som kan samlevereras med din redan lagda beställning. Detta kräver dock att vi får in din komplettering innan vi har hunnit packa din första order och att det finns möjlighet, i mån av tid. Vid komplettering på beställningar där köpsumman understiger 1 500 kr, tillkommer en extra avgift om 29 kr. Varuvärdet för kompletteringar måste vara minst 300 kr. I kassan måste du ange att beställningen är en kompletteringsorder samt ange ordernummer på tidigare beställning. Rätt frakt dras då vi skickar båda dina samlevererade beställningar. Vid frågor angående status på din beställning, kontakta vår kundservice på telefon 0504-135 18 eller mejl order@olssonsfiske.se, innan du kompletterar en order.

§5. Lägsta ordervärde

5.1 Lägsta ordervärde för beställning hos Olssons Fiske är f. n. 300 kr. För Norge och Åland gäller f. n. 400 SEK (exkl. moms). För Danmark och Finland gäller f. n. 400 SEK (inkl. moms). Endast kortbetalning godtas som betalmedel vid försäljning utanför Sverige.

§6. Försäljningsvillkor utanför Sverige

6.1 Lägsta ordervärde vid försäljning av varor till övriga Norden är 400 SEK. Frakt tillkommer alltid enligt PostNords avgifter. Endast kortbetalning eller förskottsbetalning till vårt plusgirokonto godtas. Moms avdrages för Norge och Åland (f. n. 20 % på våra priser där moms ingår). Obs! Vi skickar EJ varor till Färöarna eller Grönland.

6.2 Fraktavgifter

  • Danmark (ej Färöarna eller Grönland)
    0-20 kg (max volym 100 liter) f. n. 149 SEK oavsett köpsumma (volym taxerad 280 kg/m3). Skrymmande avgift tillkommer vid spön längre än 120 cm, max längd är dock 150 cm för att skickas utanför Sverige.
  • Finland
    0-20 kg (max volym 100 liter) f. n. 199 SEK oavsett köpsumma (volym taxerad 280 kg/m3). Max volym 100 liter. Skrymmande avgift tillkommer vid spön längre än 120 cm, max längd är dock 150 cm för att skickas utanför Sverige.
  • Norge och Åland
    All frakt är volymtaxerad 280 kg/m3. Volymvikt: L x H x B x 280 kg. Frakt debiteras enligt PostNords prislista. Skrymmande frakt tillkommer enligt PostNords prislista.

    Prisexempel Norge frakt:
    3 kg: ca 327 SEK
    5 kg: ca 393 SEK
    10 kg: ca 558 SEK
    20 kg: ca 888 SEK

    För mer information om fraktavgifter för Norge se vår Kundservice eller postnord.se


6.3 Vid kortbetalning reserveras en högre fraktkostnad som korrigeras till rätt avgift enligt den mängd varor kunden beställt.

§7. Priser

7.1 Alla priser anges inklusive svensk moms, f. n. 25 %. Olssons Fiske reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.

§8. Betalning

8.1 Kortbetalning

Hos Olssons Fiske kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med betalkort så som VISA och MasterCard. Betalningen hanteras av DIBS, för att garantera snabb och säker betalning över Internet då ditt kortnummer skickas via en krypterad anslutning direkt till din bank. Olssons Fiske AB sparar aldrig några uppgifter gällande ditt kontokort. All information skickas krypterat via säkra servrar (SSL).

Tänk på att det inte är möjligt att göra tilläggsbeställningar eller ändra till en högre köpesumma vid kortbetalningar. Vid eventuell retur går pengarna för varan tillbaka till ditt kort.

Genom att betala med kort tillkommer endast frakt (se våra fraktvillkor). Pengarna dras från ditt konto först när vi skickar dina varor. Det reserverade beloppet tas bort då vi drar rätt belopp manuellt och du debiteras enligt de varor vi skickar till dig.

Till Norge, Danmark, Åland och Finland tillkommer frakt oavsett köpesumma (se våra fraktvillkor).

Alternativ leveransadress vid kortbetalning
Det är möjligt att ange en alternativ leveransadress än den folkbokförda adressen när du väljer att betala med kort.

8.2 Swish (ej aktivt)

I väntan på säkra och smidiga integrationer från vår e-handelsleverantör har vi av tekniska skäl för närvarande valt att inte erbjuda möjligheten att betala med Swish i vår webshop.

8.3 Klarna Faktura / Delbetalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi dig att betala dina varor 14 dagar efter din beställning. Faktureringsavgift tillkommer med 29 kr. Maxbelopp att handla med Klarna Faktura är 3 000 kr. Vid större köpbelopp används Klarna Delbetalning / Konto.

Välj Klarna Delbetalning / Konto om du vill dela upp din betalning. Du kan handla för mellan 1 000-30 000 kr. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en faktura varje månad. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. När du väljer att dela upp betalningen av ditt köp och bekräftar din order görs din ansökan om delbetalning. Du får besked direkt om din ansökan beviljats och vi kan behandla din order omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett annat betalsätt.

Alternativ leveransadress vid betalning med Klarna Faktura/Delbetalning
Enligt Klarnas villkor är det inte tillåtet att använda en alternativ leveransadress vid betalning med Klarna Faktura/Delbetalning. Endast kundens folkbokförda adress är giltig. För att få din försändelse levererad till annan adress kan du, utöver din folkbokförda adress, även ange en c/o-adress på adressrad 2 i kassan, d. v. s. i ”Extra adressrad”. Dessutom måste du förtydliga var din försändelse ska skickas genom att ange detta i meddelandefältet ”Kommentar till Kundservice” i kassan.

Läs Klarna Faktura / Delbetalning villkor »

Santander Consumer Bank Delbetalning (endast fysisk butik)

I samarbete med Santander Consumer Bank erbjuder vi dig att dela upp din betalning när du handlar i vår fysiska butik i Tibro.

Mer information om Santander Consumer Bank och deras villkor hittar du här >>

8.4 Postförskott

Postförskott innebär att kunden betalar sin beställning då denne hämtar ut sina beställda varor hos det lokala postombudet. Obs! För nya kunder görs alltid en anmärkningskontroll vid betalning med Postförskott. Välj gärna kortbetalning istället, som är kostnadsfritt. Vid Postförskott tillkommer en extra avgift, f. n. 129 kr (fr. o. m. 2017-01-01) för postpaket. Postförskott kan ej användas vid Företagspaket eller MyPack Home (f. d. Hempaket).

8.5 Kontant

Om kunden väljer att hämta sina varor direkt i vår butik kan kunden betala kontant vid hämtningstillfället.

§9. Hanterings- och leveranstid

9.1 Hanteringstid hos Olssons Fiske

Olssons Fiske är känt för sina snabba leveranser! Vid beställning skickar vi normalt dina varor inom 1-5 helgfria arbetsdagar. Vår målsättning är dock att kunna skicka varorna samma dag eller senast dagen efter (helgfri måndag-fredag). Räkna dock med avvikelser under högsäsong (mars-september). Vid högsäsong och storhelger (t.ex. Jul/Påsk) gäller leveranstid 3-7 arbetsdagar och ibland ännu längre. Vid ev. förseningar hör vi av oss till dig.

9.2 Leveranstid

Som leveranstid räknas Olssons Fiskes hanteringstid för att plocka och packa kundens beställning, dessutom tillkommer ytterligare 1-2 dagar för PostNord att leverera försändelsen till kunden.

9.3 ”Superbrådis”

Vid beställning helgfri vardag innan kl. 13.00 med tilläggstjänsten "Superbrådis!" (f. n. 29 kr) och om varan finns hemma i vårt lager, skickar vi dina varor samma dag. Normalt hanterar vi alla beställningar i tur och ordning, men med tillägstjänsten "Superbrådis" går du helt enkelt före i kön. Superbrådis är ingen tilläggstjänst för expressfrakt utan en tjänst som endast tillhandahålls av Olssons Fiske.

9.4 Val av utlämningsställe

Vi skickar alla våra leveranser med PostNord. För närvarande finns inga möjligheter för kunden att själv välja utlämnings- eller uthämtningsställe. Ditt paket levereras till det utlämningsställe som är beläget närmast ditt postnummer.

9.5 SMS-avisering

VIKTIGT! Kunden måste ange mobilnummer i kassan för att avisering via SMS ska vara möjlig vid leverans av varor. Kunden måste vara noga med att ange rätt mobilnummer. Väljer kunden att avstå SMS-avisering tillkommer en extra avgift för brev-avisering.

9.6 Liggtid 14 dagar

Kundens varor ligger max 14 dagar hos PostNord. Om varorna inte hämtats innan, debiteras kunden för ”Ej utlösta varor”. Det finns dock möjlighet att förlänga liggtiden till 35 dagar mot en kostnad av 250 kr (gäller endast hos PostNord).

§10. Leveransförsening

10.1 Om leveransförsening av någon anledning uppstår, tar Olssons Fiske kontakt med kunden. Givetvis gör vi allt vi kan för att leverera kundens beställning så snabbt som möjligt. Kunden har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

10.2 Ibland uppstår situationer som gör det omöjligt för Olssons Fiske att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Olssons Fiske förbehåller sig då rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

§11. Frakt- och leveranssätt

11.1 Olssons Fiske försöker alltid leverera kundens varor så billigt som möjligt. Varorna levereras från Olssons Fiskes egna lager av PostNord och större gods med Postnord MyPack Home (f. d. Hempaket) eller Företagspaket. Tyngre paket än 20 kg och paket med stora volymer skickas oftast med PostNord Företagspaket. Kollit hämtas av kunden på närmaste postkontor eller distribueras ut till kunden med PostNord MyPack Home. Detta gäller även varor som överskrider 150 cm.

11.2 Specialfrakter

  • FRAKT #1: Produkt med skrymmande frakt (119-149 cm).
  • FRAKT #7: Frakt ingår i priset för denna produkt och produkter som kan skickas i samma försändelse (gäller ej Postförskott). Ev. fraktavgift dras av manuellt när dina varor skickas från Olssons Fiske.
  • FRAKT #9: Frakt för Postnord MyPack Home ingår i priset för denna produkt och produkter som kan skickas i samma försändelse.
    • Skickas ej mot Postförskott.
    • Vid köp och avhämtning i butik blir priset lägre då frakten räknas bort.
    • Produkter med Frakt #9 skickas ej utanför Sverige.

Vissa skrymmande varor, t ex spön, är ej märkta som skrymmande. De paket som överstiger 119 cm på längden eller 200 cm i omkrets räknas som skrymmande (FRAKT #1). Exempel: Tvådelade spön som är 8 och 9 fot blir längre än 120 cm (d.v.s. FRAKT #1) och 10 fot spön blir längre än 150 cm och skickas då med FRAKT #9.

Vid frågor eller funderingar angående dina eventuella frakttillägg, mejla gärna vår kundservice på: info@olssonsfiske.se.

11.3 PostNord MyPack Collect

Med PostNord MyPack Collect bestämmer du själv när du vill hämta ut ditt paket. Obs! Max liggtid hos Posten är 14 dagar. Paketet anländer till ditt närmaste uthämtningsställe (t. ex. ditt lokala Postkontor eller ICA Nära-butik), därefter aviseras det mobilnummer som du angav vid beställningstillfället att ditt paket finns att hämta. Denna leveransmetod kan användas för paket upp till 20 kg och max 150 cm på längden. Fraktfritt vid order över 1.500 kr*. Dock tillkommer Postförskott och eventuell avgift för skrymmande frakt.

Prisexempel MyPack Collect (ev. Postförskott tillkommer med f. n. 129 kr):
Max 20 kg: 69 kr

11.4 PostNord MyPack Home (f. d. Hempaket) eller FRAKT #9

Med PostNord MyPack Home (f. d. Hempaket) levereras varorna hem till mottagarens dörr vardagar mellan kl. 10.00-17.00 med tidsbegränsade leveransfönster om 2-3 timmar. Mottagaren aviseras via sms eller telefon och kan då välja dag och tid för leveransen enligt vad som gäller för mottagarens ort. Viktigt är att kunden angett rätt telefonnummer vid beställningstillfället. Med varor där FRAKT #9 anges menas att frakten är inkluderad i priset. Denna specialtjänst är aldrig fraktfri om du inte har köpt en vara med FRAKT #9. PostNord MyPack Home gäller endast privatpersoner i Sverige och Ej Postförskott.

Prisexempel PostNord MyPack Home (går ej använda Postförskott):
Max 20 kg: 195 kr

11.6 PostNord Parcel (f. d. DPD Företagspaket)

Med PostNord Parcel (f. d. DPD Företagspaket) levereras kundens varor direkt till företagets leveransadress. Denna tjänst är aldrig fraktfri, om kunden inte har köpt en vara med FRAKT #9. Gäller endast företag och ej Postförskott.

Prisexempel PostNord Parcel (gäller ej Postförskott):
*Volymberäknad frakt gäller.
Max 20 kg: 150 kr*

§12. Lagerstatus: Osäkert lagersaldo

12.1 Om lagerstatus "Osäkert lagersaldo" visas för en enskild produkt kan det innebära att den aktuella produkten för närvarande är slut i lager eller är utgående och slutsåld. Om kunden vill vara säker på att vi får hem produkten till vårt lager igen, måste kunden själv kontrollera lagerstatus genom att kontakta vår kundservice.

§13. Lagerstatus: Paketartiklar

13.1 Vissa av våra produkter är s.k. ”Paketartiklar”. En paketartikel består av minst två unika artiklar som vi satt samman till EN produkt med ett PAKETPRIS, t ex fiskeset. Lagerstatus är tyvärr inte möjligt att visa för våra paketartiklar. Om kunden vill vara säker på att alla produkter i en paketartikel finns hemma i lager, måste kunden själv kontrollera lagerstatus för varje enskild produkt i den aktuella paketartikeln genom att kontakta kundservice.

§14. Restnoterade varor

14.1 Om en vara tillfälligt är slut får kunden beställa den på nytt. Olssons Fiske restnoterar inte några produkter.

§15. Ersättningsvaror

15.1. Olssons Fiske förbehåller sig rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av de produkter som kunden beställt vara slut i lager, ersätter vi inte med någon annan produkt, kunden får då beställa varan på nytt. Levererar vi däremot en likvärdig ersättningsvara har kunden självklart öppet köp.

§16. Fraktfritt

16.1 Fraktfritt vid köp för minst 1 500 kr (max 20 kg) inom Sverige. Gäller ej MyPack Home.

§17. Garanti, reklamation och service

17.1 Olssons Fiske tillämpar Distanshandels- och Konsumentköplagen vid garanti- och reklamationsärenden. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att du upptäckte felet.

Klicka här för att göra en reklamation »

§18. Ånger- & bytesrätt

18.1 Ångerrätt 30 dagar*

Olssons Fiske tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Utöver det lämnar vi 30 dagars ångerrätt på alla varor utom underkläder, datamedia där plomberingen har brutits, användna produkter, öppnade plomberade förpackningar eller specialbeställda varor samt tilläggstjänster så som ”Superbrådis”, specialfrakter, uppdateringar och linpåspolning. Vid ångrat köp ska varan returneras till Olssons Fiske inom 14 dagar. Kunden ska stå för kostnad av returfrakt och ansvarar för att varan returneras i väsentligt oförändrat skick. Vid köp i någon av våra butiker gäller 14 dagars bytesrätt, d v s tillgodo eller byte till annan vara.

*För marinelektronik och andra elektroniska produkter gäller 14 dagars ångerrätt enlligt Distans- och hemförsälningslagen.

18.2 Fraktfritt vid ångrat köp

Vid ångrat köp gäller våra villkor för fraktfri gräns 1.500 kr. Det innebär att om det totala varuvärdet understiger 1.500 kr från den ursprungliga beställningen efter ett ångrat köp, har inte kunden längre någon rätt att utnyttja fraktfritt.

18.3 Bytesrätt 30 dagar

Olssons Fiske erbjuder upp till 30 dagars bytesrätt. Vid bytesrätt kan kunden antingen byta varan mot en annan eller få ett tillgodohavande hos oss som läggs på kundkontot för att kunna användas vid ett senare köp. Bytesrätten gäller endast då originalförpackningen, som produkten levererades i returneras i väsentligt oförändrat skick. Kunden ska stå för kostnaden av returfrakten. Bytesrätten gäller ej underkläder, datamedia där plomberingen har brutits, användna produkter, öppnade plomberade förpackningar eller specialbeställda varor samt tjänster så som uppdateringar och linpåspolning.

18.4 Retur av vara

Klicka här för mer information om retur vid ångrat köp/byte av vara »

18.5 Presentkort

Det finns ingen ångerrätt på presentkort eftersom det inte är någon vara eller tjänst. Det är en fordran. Det betyder att Olssons Fiske har en skuld till dig på det belopp du betalt för presentkortet och att den skulden är villkorat till ett köp av varor hos Olssons Fiske. Presentkortet är alltså ett betalmedel.

18.6 Förlängd bytesrätt under Jul/Nyår

Förlängd bytesrätt under Jul/Nyår, gäller t o m 15 januari.

§19. Ej utlösta paket

19.1 Vid outlösta varor debiterar Olssons Fiske kunden grundavgift (Paket Max 20 kg) 280 kr samt ev. tillägg så som skrymmande frakt (+100 kr), Postförskott (+99 kr), Klarna Faktura / Delbetalning (+39 kr), 2:a kollit (+200 kr), MyPack Home (+300 kr). Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice, inga undantag görs. Dessutom spärras du i vårt system och en ny beställning kan inte ske förrän alla avgifter är betalda. Vår årliga postorderkatalog uteblir.

§20. Tvist

20.1 Vid eventuell tvist har Olssons Fiske som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

§21. Sekretess, säkerhet och personuppgifter

21.1 Alla sidor på olssonsfiske.se, där kunden lämnar personliga uppgifter vid köp, är 100 % säkra genom krypterad överföring. När kunden gör sin beställning hos oss uppger kunden personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och e-post. I samband med kundens registrering och beställning godkänner kunden att vi lagrar och använder kundens uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot kunden. Vi dokumenterar även korrespondens mellan oss och kunden via e-post, detta för att kunna tillhandahålla den service som kunden förväntar sig av oss.

21.2 Olssons Fiske ansvarar för alla personuppgifter som lagras i vårt kundregister. Uppgifterna används i vår egen och ibland även andra seriösa företags marknadsföring, som bl.a. ger kunden tillgång till intressanta erbjudanden. Kunden kan när som helst tacka nej till sådana erbjudanden genom att logga in på ”Mina sidor” och ändra sina uppgifter.

21.3 Enligt Personuppgiftslagen har kunden rätt att ta del av den information som Olssons Fiske har registrerat om kunden. Om uppgifterna är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan kunden begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice på tel. 0504-135 18 eller e-post: info@olssonsfiske.se.

§22. Reservation

22.1 Olssons Fiske reserverar sig mot felaktigheter i innehållet i vår webshop. Vid valutaförändringar och andra ej påverkbara kostnader, förbehåller vi oss rätten att göra motsvarande prisjusteringar. Vi reserverar oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som tryckts felaktigt i vår katalog samt i vår webshop.

Ovanstående köpvillkor gäller fr. o. m. 2017-01-01