Få suverän kundservice när du handlar hos Olssons Fiske
  • Suverän service
  • Stort sortiment
  • Leverans 1-3 dgr*
  • 30 dgr ånger- & bytesrätt*
  • Fri frakt >1.500 kr
  • Lägsta ordervärde: 300 kr exkl. frakt
  • Fraktavgift 69 kr tillkommer, fri frakt vid köp över 1.500kr*
  • Eventuella rabatter dras av i kassan
Flytoveraller Rapala Wobbler Ron Thompson noeprenvadare

Kundservice

Funderar du över något? Vi hjälper dig! Tveka inte att kontakta oss via telefon eller e-mail. Vi gör vårt yttersta för att svara på alla dina frågor. Det kan gälla varor, beställningar, erbjudanden, betalning, returer, byten, tips eller råd. Många svar på dina frågor finner du också här i vår webshop. Välkomna!

Att beställa varor från Olssons Fiske

Som kund kan du beställa fiskeredskap från Olssons Fiske via vår webbshop, via e-post eller per telefon. Inkommande beställning besvaras per automatik med en skriftlig orderbekräftelse via e-post.

Instruktionsvideo: Så handlar du fiskeredskap från olssonsfiske.se >>

[Till toppen]

Lagerstatus

Lagerstatus för varje enskild produkt anges vid köpknappen på produktsidan.

Lagerstatus: Osäkert lagersaldo

Om lagerstatus "Osäkert lagersaldo" visas för en enskild produkt kan det innebära att den aktuella produkten för närvarande är slut i lager eller är utgående och slutsåld. Om kunden vill vara säker på att vi får hem produkten till vårt lager igen, måste kunden själv kontrollera lagerstatus genom att kontakta vår kundservice.

Lagerstatus: Paketartiklar

Vissa produkter är s.k. ”Paketartiklar”. En paketartikel består av fler än en artikel som vi satt samman till EN produkt med ett PAKETPRIS. Lagerstatus är tyvärr inte möjligt att visa för paketartiklar. Om kunden vill vara säker på att alla produkter i en paketartikel finns hemma i lager, måste kunden själv kontrollera lagerstatus för varje enskild produkt i paketartikeln.

[Till toppen]

Betalalternativ

Kortbetalning

Hos Olssons Fiske kan du göra snabba, enkla och säkra betalningar med betalkort såsom VISA och MasterCard. Betalningen hanteras av vår betalningspartner, DIBS, för att garantera snabb och säker betalning över Internet och ditt kortnummer skickas via en krypterad anslutning direkt till din bank.

Alternativ leveransadress vid kortbetalning
Det är möjligt att ange en alternativ leveransadress än den folkbokförda adressen när du väljer att betala med kort.

Klarna Faktura / Delbetalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi dig att betala dina varor 14 dagar efter din beställning. Faktureringsavgift tillkommer med 29 kr. Maxbelopp att handla med Klarna Faktura är 3000 kr. Vid större köpbelopp välj Klarna Delbetalning/Konto.

Välj Klarna Delbetalning/Konto om du vill dela upp din betalning. Du kan handla för mellan 1 000-30 000 kr. Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Klarna sammanställer dem på en faktura varje månad. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. När du väljer att dela upp betalningen av ditt köp och bekräftar din order görs din ansökan om delbetalning. Du får besked direkt om din ansökan beviljats och vi kan behandla din order omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett annat betalsätt.

Alternativ leveransadress vid betalning med Klarna Faktura/Delbetalning
Enligt Klarnas villkor är det inte tillåtet att använda en alternativ leveransadress vid betalning med Klarna Faktura/Delbetalning. Endast kundens folkbokförda adress är giltig. För att få din försändelse levererad till annan adress kan du, utöver din folkbokförda adress, även ange en c/o-adress på adressrad 2 i kassan, d. v. s. i ”Extra adressrad”. Dessutom måste du förtydliga var din försändelse ska skickas genom att ange detta i meddelandefältet ”Kommentar till Kundservice” i kassan.

Läs Klarna Faktura / Delbetalning villkor »

Santander Consumer Bank Delbetalning (endast fysisk butik)

I samarbete med Santander Consumer Bank erbjuder vi dig att dela upp din betalning när du handlar i vår fysiska butik i Tibro.

Mer information om Santander Consumer Bank och deras villkor hittar du här >>

Postförskott

Postförskott innebär att du som kund betalar din beställning då du hämtar ut den hos ditt lokala utlämningsställe. Obs! För nya kunder görs alltid en anmärkningskontroll vid betalning med Postförskott. Välj gärna kortbetalning istället, som är kostnadsfritt. Vid postförskott tillkommer en extra avgift, f. n. 129 kr/sändning och gäller endast postpaket, övriga går ej att skicka med Postförskott.

Kontant

Om du väljer att hämta dina varor direkt i vår butik i Tibro kan du betala kontant vid hämtningstillfället.

[Till toppen]

Offert / Prisförslag

Om du vill få ett bättre pris vid större inköp eller veta vad dina varor kostar när du köper många varor vid ett köptillfälle, kan du "beställa" genom att först få en offert av oss via e-post. Lägsta summa för offertförfrågan är 3 000 kr. Obs! Offertförfrågan gäller inte som beställning. Vi skickar tillbaka en PDF till dig, via e-post, inom 24 timmar (helgfri vardag) med alla dina varor samt ett totalpris som du måste godkänna innan vi kan leverera din beställning.

Välj betalalternativet "Offertförfrågan" i kassan.

[Till toppen]

Mina sidor

Har du ett kundkonto hos Olssons Fiske men glömt ditt lösenord? Ingen fara, använd vårt lösenordsverktyg så mejlas dina uppgifter till dig automatiskt. Klicka här »

Avsluta kundkonto

Det är enkelt att avsluta sitt kundkonto hos Olssons Fiske och du kan när som helst registrera dig igen. Skicka ett mail till oss på info@olssonsfiske.se med dina kunduppgifter så raderar vi ditt kundkonto.

[Till toppen]

Vårt löfte - Mer fiske för pengarna!

Olssons Fiskes löfte, tillika payoff, innebär att våra kunder kan ta del av ett sortiment med över 15 000 kvalitetsprodukter till sportfiske. Vår målsättning är att erbjuda dessa produkter till Sveriges lägsta pris! På så sätt får du som kund "Mer fiske för pengarna!".

[Till toppen]

Leverans utanför Sverige

Gäller Norge, Åland, Danmark (ej Färöarna och Grönland) och Finland. Vi levererar endast vid betalning med kort eller bankförskott (Bankkonto). Lägsta ordersumma till Norge och Åland är 400 SEK exkl. moms (500 SEK inkl. moms). Lägsta ordersumma till Finland och Danmark är 400 SEK inkl. moms (EU-länder slipper tullregler). Frakt tillkommer alltid enligt PostNords avgifter.

Fraktavgifter utland

  • Danmark (ej Färöarna eller Grönland)
    0-20 kg (max volym 100 liter) f. n. 149 SEK oavsett köpsumma (volym taxerad 280 kg/m3). Skrymmande avgift tillkommer vid spön längre än 120 cm, max längd är dock 150 cm för att skickas utanför Sverige.
  • Finland
    0-20 kg (max volym 100 liter) f. n. 199 SEK oavsett köpsumma (volym taxerad 280 kg/m3). Max volym 100 liter. Skrymmande avgift tillkommer vid spön längre än 120 cm, max längd är dock 150 cm för att skickas utanför Sverige.
  • Norge och Åland
    All frakt är volymtaxerad 280 kg/m3. Volymvikt: L x H x B x 280 kg. Frakt debiteras enligt PostNords prislista. Vi levererar EJ spön eller skrymmande varor (längre än 120 cm) till Norge eller Åland.

Tabell för volymfrakt

L x B x H i decimeter = Volym i liter (1 dm3 = 1 liter)
280 kg/m3LiterEx. ca cm
3 kg310,7-
5 kg517,8-
10 kg1035,735x35x29
20 kg2071,4-
28 kg2810045x45x49

För mer information om fraktavgifter för Norge se postnord.se >>

Kortbetalning

Gäller endast som betametod i vår webbshop. Av säkerhetsskäl har vi ingen befogenhet att debitera ett högre belopp än det kunden godkännt vid besställningstillfället. Därför är det inte möjligt att göra kompletteringar på en beställning i eftehand där kort använts som betalmetod.

[Till toppen]

Hur lång tid tar leveransen?

Vi är kända för våra snabba leveranser! Vid beställning skickar vi normalt dina varor inom 1-5 helgfria arbetsdagar. Vår målsättning är dock att kunna skicka varorna samma dag eller senast dagen efter (helgfri måndag-fredag). Räkna dock med avvikelser under högsäsong (mars-september). Vid högsäsong och storhelger (t.ex. Jul/Påsk) gäller leveranstid 3-7 arbetsdagar och ibland ännu längre. Vid ev. förseningar hör vi av oss till dig.

Leveranstid

Som leveranstid räknas Olssons Fiskes hanteringstid för att plocka och packa din beställning, dessutom tillkommer ytterligare 1-2 dagar för PostNord att leverera försändelsen till kunden.

”Superbrådis”

Vid beställning helgfri vardag innan kl. 13.00 med tilläggstjänsten "Superbrådis!" (f. n. 29 kr) och om varan finns hemma i vårt lager, skickar vi dina varor samma dag. Normalt hanterar vi alla beställningar i tur och ordning, men med tillägstjänsten "Superbrådis" går du helt enkelt före i kön. Superbrådis är ingen tilläggstjänst för expressfrakt utan en tjänst som endast tillhandahålls av Olssons Fiske.

Val av utlämningsställe

Vi skickar alla våra leveranser med PostNord. För närvarande finns inga möjligheter för kunden att själv välja utlämnings- eller uthämtningsställe. Ditt paket levereras till det utlämningsställe som är beläget närmast ditt postnummer.

SMS-avisering

Du måste ange ditt mobilnummer i kassan för att avisering via SMS ska vara möjlig vid leverans av dina varor. Var noga med att ange rätt mobilnummer. Väljer du avstå från att få paket-avisering via SMS tillkommer en extra avgift för fysisk brev-avisering.

Postens liggtid 14 dagar

Dina varor ligger max 14 dagar hos Posten. Det finns dock möjlighet att förlänga liggtiden till 35 dagar mot en kostnad av 280 kr (gäller endast hos PostNord).

[Till toppen]

Saknad / Försenad leverans

Ibland kan sändningar gå fel och av olika anledningar bli försenade. Om du misstänker att din försändelse från Olssons Fiske av någon anledning har blivit försenad, klicka här >>

[Till toppen]

Hur skickas mina varor?

Olssons Fiske försöker alltid leverera din beställning så kostnadseffektivt som möjligt. Våra varor levereras av PostNord från vårt lager i Tibro. Den frakt vi debiterar (f. n. 69 kr) i kassan är ett volymbaserat snitt beräknat på ca 15 kg (gäller ej skrymmande). Rätt fraktmetod finns oftast angiven vid produkten, t ex spö med en transportlängd på över 119 cm.

Specialfrakter

  • FRAKT #1: Produkt med skrymmande frakt (119-149 cm).
  • FRAKT #7: Frakt ingår i priset för denna produkt och produkter som kan skickas i samma försändelse (gäller ej Postförskott). Ev. fraktavgift dras av manuellt när dina varor skickas från Olssons Fiske.
  • FRAKT #9: Frakt för Postnord MyPack Home ingår i priset för denna produkt och produkter som kan skickas i samma försändelse.
    • Skickas ej mot Postförskott.
    • Vid köp och avhämtning i butik blir priset lägre då frakten räknas bort.
    • Produkter med Frakt #9 skickas ej utanför Sverige.

Vissa skrymmande varor, t. ex. spön, är ej märkta som skrymmande. De paket som överstiger 119 cm på längden eller 200 cm i omkrets räknas som skrymmande (FRAKT #1). Exempel: 2-delade spön som är 8 och 9 fot blir längre än 120 cm (d. v. s. FRAKT #1) och 10 fot spön blir längre än 150 cm och skickas då med FRAKT #9 (Postnord MyPack Home).

Vid frågor eller funderingar angående dina eventuella frakttillägg, mejla gärna vår kundservice på: info@olssonsfiske.se.

PostNord MyPack Collect

Med PostNord MyPack Collect bestämmer du själv när du vill hämta ut ditt paket. Obs! Max liggtid hos ditt utlämningsställe är 14 dagar. Paketet anländer till ditt närmaste uthämtningsställe (t. ex. ditt lokala Postkontor eller ICA Nära-butik), därefter aviseras det mobilnummer som du angav vid beställningstillfället att ditt paket finns att hämta. Denna leveransmetod kan användas för paket upp till 20 kg och max 150 cm på längden. Fraktfritt vid beställning över 1.500 kr. Dock tillkommer kostnader för ev. tilläggstjänster så som Postförskott och MyPack Home (f. d. Hempaket).

Prisexempel Postnord MyPack Collect (utan Postförskott f. n. 129 kr):
1-20 kg: 69 kr

[Till toppen]

Vad händer om jag inte hämtar ut mina varor?

Vid outlösta varor debiterar Olssons Fiske kunden grundavgift (Paket Max 20 kg) 280 kr samt ev. tillägg så som skrymmande frakt (+100 kr), Postförskott (+99 kr), Klarna Faktura / Delbetalning (+39 kr), 2:a kollit (+200 kr), MyPack Home (+300 kr). Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice, inga undantag görs. Dessutom spärras du i vårt system och en ny beställning kan inte ske förrän alla avgifter är betalda. Vår årliga postorderkatalog uteblir.

[Till toppen]

Vad gör jag om en vara är skadad?

Ibland kan sändningar gå fel och då ska det vara enkelt att reklamera. När reklamationen rör skadat gods eller transportskada så är det bäst om mottagaren reklamerar själv, eftersom hon eller han har det skadade godset. Avsändaren, i detta fall Olssons Fiske, ansvarar för att godset har paketerats på rätt sätt.

Läs om hur du reklamerar ett skadat gods eller en transportskada »

[Till toppen]

Garanti, reklamation och service

Olssons Fiske tillämpar Distanshandels- och Konsumentköplagen vid garanti- och reklamationsärenden. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Reklamation ska göras inom skälig tid från det att du upptäckte felet.

Klicka här för att göra en reklamation »

[Till toppen]

Jag vill ångra mitt köp/byta vara

Ångerrätt 30 dagar*

Olssons Fiske tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Utöver det lämnar vi 30 dagars ångerrätt på alla varor utom underkläder, datamedia där plomberingen har brutits, användna produkter, öppnade plomberade förpackningar eller specialbeställda varor samt tilläggstjänster så som ”Superbrådis”, specialfrakter, uppdateringar och linpåspolning. Vid ångrat köp ska varan returneras till Olssons Fiske inom 14 dagar. Kunden ska stå för kostnad av returfrakt och ansvarar för att varan returneras i väsentligt oförändrat skick. Vid köp i någon av våra butiker gäller 14 dagars bytesrätt, d v s tillgodo eller byte till annan vara.

*För marinelektronik och andra elektroniska produkter gäller 14 dagars ångerrätt enlligt Distans- och hemförsälningslagen.

Fraktfritt vid ångrat köp

Vid ångrat köp gäller våra villkor för fraktfri gräns 1.500 kr. Det innebär att om det totala varuvärdet understiger 1.500 kr från den ursprungliga beställningen efter ett ångrat köp, har inte kunden längre någon rätt att utnyttja fraktfritt.

Bytesrätt 30 dagar

Olssons Fiske erbjuder upp till 30 dagars bytesrätt. Vid bytesrätt kan kunden antingen byta varan mot en annan eller få ett tillgodohavande hos oss som läggs på kundkontot för att kunna användas vid ett senare köp. Bytesrätten gäller endast då originalförpackningen, som produkten levererades i returneras i väsentligt oförändrat skick. Kunden ska stå för kostnaden av returfrakten. Bytesrätten gäller ej underkläder, datamedia där plomberingen har brutits, användna produkter, öppnade plomberade förpackningar eller specialbeställda varor samt tjänster så som uppdateringar och linpåspolning.

Retur av vara

Så returnerar du en vara vid ångrat köp/byte av vara »

Presentkort

Det finns ingen ångerrätt på presentkort eftersom det inte är någon vara eller tjänst. Det är en fordran. Det betyder att Olssons Fiske har en skuld till dig på det belopp du betalt för presentkortet och att den skulden är villkorat till ett köp av varor hos Olssons Fiske. Presentkortet är alltså ett betalmedel.

Förlängd bytesrätt under Jul/Nyår

Förlängd bytesrätt under Jul, gäller t o m 15 januari.

[Till toppen]

Utökad service

  • Isborrskär slipas
  • De flesta fiskeredskap tas hem för din skull
  • Släpvagnar finns att hyra vid besök i vår Tibrobutik
[Till toppen]

Sekretesspolicy

Personuppgifter

Olssons Fiske AB är ansvarigt för de personuppgifter som du lämnat till oss när du registrerar dig som kund och/eller handlar online eller genom telefon/brev, eller vid reklamation. Då godkänner du även att Olssons Fiske lagrar och använder dessa uppgifter för att kunna fullfölja sina åtaganden samt kunna ge dig bästa möjliga service.
För att uppnå detta kan dina uppgifter komma att samköras med andra register och lämnas till samarbetspartners och leverantörer, i vissa fall utanför EES-området. Uppgifterna kan också komma att användas för vår marknadsföring, t.ex. för utskick av erbjudanden.

All hantering av personuppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå, med hjälp av ett SSL-certifikat med utökad validering utfärdat av Verisign. Enligt personuppgiftslagen har du rätt att ta del av den information vi har registrerat om dig. Vill du göra någon ändring av uppgifterna (för att du t.ex. anser att informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant) gör du det lättast genom att logga in i Internetbutiken och ändra själv i din profil. Önskar du bli borttagen ur registret kontaktar du Olssons Fiskes kundservice så hjälper vi dig.

Du kan också kontakta oss på info@olssonsfiske.se eller telefon 0504-135 18.

Cookies

Vår webshop innehåller så kallade cookies för att möjliggöra handel och förbättra vår kundservice. En cookie är en textfil som sparas ner på din dator. Det går bra att se sig omkring i vår webshop utan cookies. Det går däremot inte att handla då vi använder cookies för att hantera innehållet i din varukorg. Cookies används också för hantering av statistik.

Om din webbläsare eller brandvägg är inställd till att neka lagring av cookies kan du istället kontakta oss göra din beställning via telefon, brev eller e-post. Aktivera, eller stänga av cookies, gör man genom inställningar i sin webbläsare (det fungerar lite olika beroende på vilken webbläsare du har).