• Fri frakt >1000 kr
  • Supersnabba leveranser
  • Personlig service
  • Betala med Klarna

Batterier & laddare

Batterier är en stor djungel idag. Du kan välja mellan ett vätskefyllda, gel, agm och litiumbatterier.

Vi har samlat viktig information gällande batterier och vad du ska tänka på när du väljer ett batteri till din båt nedan.

De tre vanligaste batteierna är vätskefyllda, Gel och AGM batterier. Litiumbatterier blir vanligare och vanligare men är fortfarande mycket dyrare än ett vanligt blybatteri men det lönar sig på längden.

Vätskefyllda/blöta batterier

  • Vanligaste typen av batterier
  • Fyllda med batterivatten som kan behövas fyllas på emellanåt.
  • Fungerar för både Start- och förbrukningsbatteri.
  • Sämre kvalitet om de inte underhålls eller används på rätt sätt och då kan en lättantändlig gas bildas.
  • Ett blött batteri skall aldrig laddas ur mer än 50% för att inte ta skada.

AGM

  • Vätskan är bunden i en väv som ligger mellan blyplattorna.
  • Vätskefritt och alltså underhållsfritt.
  • Cellerna i batterierna är inkapslade så det kan ej bildas någon farlig gas.
  • Fungerar för både Start- och förbrukningsbatteri.
  • Ska ej laddas ur mer än 50% för att inte ta skada.
  • Välskött AGM batteri klarar ca 400-600 laddcykler innan dess livslängd är förbrukad.
  • Får aldrig lämnas urladdat, då tar det skada

Gel

  • Väldigt likt AGM batteri. De har samma egenskaper men vätskan är ej bunden i väv utan i en gel-form.
  • Kan laddas ur till 40% utan att ta skada.
  • Fungerar som förbrukningsbatteri.

Litium-Ion

  • Väldigt låg vikt jämfört med blybatterier. Litium kan vara 3 gånger lägre viktän bly.
  • Mycket lång livslängd och mycket prisvärda över tid.
  • Laddcykler kan vara mellan 2000-8000 per livslängd
  • Går att få batterier med Bluetooth för övervakning via telefonen och självuppvärmda batterier.
  • Får ej laddas vid minusgrader men kan förbrukas ned til ca -20c.
  • Litiumbatterier får en underhålladdas
  • Detta nedan gäller specifikt för bl.a. Meritsunbatterier:
  • Går ej att använda till Bogproppeller och ankarspel. T.ex
  • Vinterförvaring mellan 50%-90%
  • Montering i torr miljö
  • Stående montering

 

  Blöta/vätskefyllda AGM Gel Litium-ion
Start/förbrukning Start/förbrukning Start/förbrukning Start/förbrukning Förbrukning
Underhållsfritt Nej Ja Ja Ja
Användbar kapacitet (%) 50% 50% 60% 100%
Livsängd i laddcykler 200-400 400-600 400-600 2000-2500

 

Val av batteri till elmotor:

Med din motors tekniska specifikationer kan du ta reda på ungefär hur mycket ström(Amp) din elmotor förbrukar i timmen. Välj hellre ett batteri med större kapacitetän ett lite mindre om du är osäker.

Har du en 12V motor ska du ha ett 12V batteri. Har du en 24V eller 36V motor behöver du antingen ett litium batteri med spänning 24V respektive 36V annars ska du seriekoppla 2st eller 3st 12v batterier för att få rätt spänning.

Batteri med BMS(Battery Management System):

Med hjälp av el-motorns tekniska specifikation skall möjlig peakström beräknas vid max belastning på motorn.
Meritsun kan hjälpa till med detta om med motorns tekniska specifikationer.
Hur många amp kan BMSn kontinuerligt leverera samt hur stor peakström och under hur många sekunder kan BMSn klara. Om BMSn ej kan leverera den mängden peakström så kan BMSn slå ifrån och batteriet fungerar ej.

Meritsun har räknat på el-motor Motorguide XI5 12V. Beräkningen visar att deras batteri 12,8V/50Ah, med nuvarande BMS, förr eller senare kommer att lägga av. (Samtidigt finns det flera som har denna kombination och fortfarande fungerar) Teori och praktik stämmer inte alltid till 100%.

En ständig fråga brukar vara hur länge kommer jag kunna köra med min elmotor med ett visst batteri.

Svaret på det är mycket svårt att svara på då det beror på vilken växel du kör på, hur mycket det blåser, hur mycket vågor det går osv. osv.

Ska du trollingfiska med din frontmonterade elmotor så välj ett batteri med mer kapacitet än vad du tror dig behöva, och ska du endast ankra eller göra små drifter när det är spegelblankt på vattnet behöver du inte ett lika stort batteri.

Litium eller blybatterier till min elmotor? Jo det är en fråga du får ställa dig och beroende på hur mycket pengar du är villig att lägga på just ett batteri.

Litiumbatterier är dyrare men går att ladda ur till 100%, ger mer effekt till motorn alltså den blir starkare, laddas upp snabbare, billigt över tid.

Blybatterier är billigare men går endast att använda 50% utan att de tar skada, går inte att laddas upp lika snabbt, kan vara 3 gånger så tunga.

 

Val av batteri för enkel förbrukning som ekolod:

När det gäller förbrukning av enheter som ekolod, stereo och belysning behöver du inte fundera lika mycket på hur mycket BMSn klarar av.

Kolla på din enhets tekniska specifikationer för hur mycket ström de förbrukar. Räkna ihop hur mycket de förbrukar tillsammans om du har flera enheter som förbrukar ström och välj ett batteri som räcker tillräckligt länge.

Ett förbrukningsbatteri kan också kombineras som startbatteri. Om dessa är kombinerade kan din bränslemotor med hjälp av sin generator ladda upp batteriet samtidigt som du använder det.

 

Litium eller blybatterier till mitt ekolod? Precis som för elmotorer ska du tälla dig frågan hur mycket pengar du är villig att lägga på just ett batteri.

Litiumbatterier är dyrare men går att ladda ur till 100%, ger mer effekt till motorn alltså den blir starkare, laddas upp snabbare, billigt över tid.

Blybatterier är billigare men går endast att använda 50% utan att de tar skada, går inte att laddas upp lika snabbt, kan vara 3 gånger så tunga.

Batteriladdare

Batteriladdare för din båt ser till att din båt förblir fungerande och redo inför nästa fisketur. Välj rätt laddare för just ditt batteri och för ditt system i din båt. Med laddare från Victron Energy så kan du bygga jättefina elsystem för just din båt så att det blir så bra och smidigt som möjligt.

Victrons laddare IP65 och IP67 funkar för både bly och litiumbatterier. Alla laddarna kommer med batteriklämmor och M8 öglekontakter. Förteckningarna IP65 och IP67 är olika klassningar hur vattentäta de är. IP65 är dammtät och skyddande mot vattentät till den mån att den klarar att få spolande vatten på sig från ett munstycke. IP67 är dammtät och vattentät så att den kan nedsänkas tillfälligt i vatten utan att ta skada. Alltså är detta laddare som går att montera i båten för att endast koppla in kontakten till strömmen för att börja ladda batterierna.

Alla Victron batterier har bluotooth anslutning som gör att via en app kan du se status på alla laddare och batterier. Du kan även ändra mellan alla 7 olika inställningar på laddningsalternativ.

Från Vitron finns även Orion DC-DC konverters som kan exempelvis går att koppla in till ditt startbatteri och när det laddas så laddas även batteriet till elmotorn.

Alltså du använder endast en laddare för att ladda ditt start/förbrukningsbatteri. Till det batteriet sitter det en Orion DC-DC 12/24V som laddar ditt 24V batteri till din elmotor. När du sen kommer hem kopplar du endast in kontakten till laddaren

TIPS FÖR BATTERIUNDERHÅLL

OBS INTE LITIUMBATTERIER!

  • Batterier monterade i båtar m.m
    • Håll batteriets yta och poler mm rena och torra.
    • Vid exceptionell strömförbrukning bör batteriet laddas regelbundet. Konsekvensen blir annars att plattirba sulfaterar. Då förlorar batteriet kapacitet.
    • Kontrollera vilospänningen regenbundet innan du kör/seglar. Bör vara över 12,4V

     

  • Batterier för förvaring
    • Sätt batteriet för förvaring i fulladdad status(>12,7V)
    • Batterispänningen får inte underskrida 12,4V
    • Kontrollera batteriet varannan månad (Mät spänningen)
    • Underhållsladda batteriet. Eller ladda batteriet manuellt innan de sjunker under 12,4V
    • Förvara batteriet så svalt som möjligt - men alltid frostfritt
    • Förvara batteriet torrt och rent skick
    • Det får inte finnas någon förbrukning på ett batteri för förvaring
    • Elektrolyten (Vätskan) i ett fulladdat batteri fryser vid ca -70C. I ett helt urladdat batteri kan vätskan frysa vid låga frostgrader (0 till -5C)
     
    Laddläge Vilospänning
    100% > 12,7V
    80% = 12,5V
    60% = 12,3V
    40% = 12,1V
    0% < 11,7V

TIPS FÖR BATTERIUNDERHÅLL AV LITIUMBATTERIER

 

  • Vid regelbunden användning
    • Laddning av de flesta litiumbatterier går inte om det är runt +1°c eller kallare. (Batterier med inbyggd värme värmer upp sig själva innan laddning)
    • Om du har seriekopplade batterier så ska dessa laddas var för sig och inte ihop. (DVS om du har två 12V batterier i serie så kan du inte använda dig av en 24v laddare, du måste då ta isär seriekopplingen och ladda med en 12v laddare, varje batteri)
    • Litiumbatterier ska ej underhållsladdas. Det är bättre att ladda batteriet tills det är fullt och sedan stänga av laddaren.

 

  • Vid vinterförvaring
    • Ska batteriet ha ca 70-80% kvar för att må som bäst.
    • Litiumbatterier urladdar mycket saktare än blybatterier men kontrollera spänningen regelbundet.
    • Litiumbatterier ska ej underhållsladdas
    • Förvara batteriet torrt och i värme varmare än +1°c

 

TIPS!

Kör med automatsäkring till motorn. Om något skulle hända med elen, så räddar du motorn.
Exempel på automatsäkringar: MKR-19 60AMotorguide 60A och Watersnake Automatsäkring 50Amp

Snabbkopplingar för att snabbt och smidigt koppla på och koppla av motorn. Blir även väldigt snyggt om du använder dig av en infälld koppling. Exempel på våra snabbkopplingar: Watersnake Hona/HaneMinn Kota MKR-20 och 70A Hona+Hane.

Om man ska placera batterierna längre bort än vad standardkabeln är, så behöver man anpassa rätt dimension av kabel. Det finns en bra formel att följa. W (effekt) x längd (både plus- och minus-kabel) / (dividerat) med 240 = dimension på kabel.

Har du fler frågor? Kontakta gärna vår kunservice!